گراندینگ دستگاه ماینر

بحث گراندینگ ماینر و فارم از بحث های بسیار مهم ایمنی دستگاه و فارم است.

در حالت استاندارد تمام دستگاه ها دارای ورودی پاور با ارت هستند، یعنی ورودی پاور شامل فاز و نول و ارت هست. در داخل پاور ارت به بدنه وصل می گردد.

منفی 12 ولت خروجی نیز در حالت نرمال به بدنه وصل می شود . در فارم ها بعد از شلف بندی (قفسه کاری) خود این شلف ها باید ارت شود. در این صورت بین بدنه پاور و شلف ها هیچ اختلاف پتانسیلی وجود ندارد، در غیر این صورت بین آنها اختلاف ولتاژ وجود خواهد داشت که در صورت ادامه دار بودن شرایط به کنترل بردها یا هشبردها آسیب وارد خواهد شد.

برای تست مبحثی که در بالا توضیح داده شد دو نوع تست مطرح است که باید در فارم انجام شود.

تست اول :

بدنه دستگاه ماینر را از شلف جدا نمایید و یک عایق (غیرفلزی) قرار دهید ، سپس اختلاف ولتاژ بین شلف و بدنه دستگاه ماینر را با مالتی متر بخوانید ، اگر بین این دو ولتاژی بود در این صورت نتیجه می گیریم که گراندینگ به خوبی انجام نشده است . اختلاف ولتاژ کمتر از 0.3 ولت قابل قبول است . ولی اختلاف ولتاژ بیشتر از یک ولت ممکن است که هم به کنترل بردها و هم به هشبردها آسیب برساند.

تست دوم :

در این روش فریم فلزی کانکتور اترنت نباید با بدنه کنترل برد اتصال داشته باشد.

مولتی متر را در حالت AC گذاشته و پروب های مولتی متر را بین فریم فلزی کانکتور اترنت و بدنه کنترل برد بگیرید

اگر بین این دو ولتاژی وجود داشته باشد در این صورت گراندینگ با اشکال روبه رو است ، پس سریعا رسیدگی کنید و مشکل را برطرف کنید.

اگر بین این دو ولتاژی وجود نداشته باشد ، نشان دهنده این است که گراندینگ به خوبی انجام شده است. نیاز به توضیح نیست که در شکل بالا قسمت فلزی کانکتور شبکه به زمین تغذیه وصل است ، بدنه هم که باید به ارت وصل شود ، و بین این دو نیز نباید اختلاف ولتاژی وجود داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که عدم گراندینگ ایجاد می کند نشناختن تمام چیپ های دستگاه ماینر است که در شکل زیر به عنوان مثال آورده شده است.

در این حالت ممکن است که ایراد از هشبردها نباشد و کلا بحث گراندینگ وجود داشته باشد.

گراندینگ یک بحث تخصصی است ، حتما از یک کارشناس خبره کمک بگیرید. یک چاه ارت مناسب

 

مبحث گراندینگ در خانه :

از یک کارشناس ارت کمک گرفته و در باغچه خانه یک کانال ارت درست کنید. اگر در وب جستجو کنید مساحت کانال ، جنس میله ها ، طول میله ها ، جنس خاک و حتی اتصالات آمده است .

اگر به هیچ وجه به کانال ارت دسترسی نداشتید می توانید از اسکلت ساختمان به عنوان ارت استفاده کنید (خود این هم جای بحث دارد و شرایطی را می طلبد)، با این حال به خوبی چاه ارت نخواهد بود.

از لوله های آب و گاز هم به عنوان ارت استفاده نکنید . به نظر دستگاه های ارت الکترونیکی خیلی کارساز نیست.

بدنه پاور از طریق کابل پاور 3 پینه به بدنه وصل است ، شما بدنه قسمت هشبردها را هم به ارت وصل کنید. اتصالات شل به همان میزان مخرب است (شاید هم خیلی بیشتر ) که نداشتن ارت می تواند به دستگاه آسیب برساند. ترجیحا از سیم ارت پریزها استفاده نکنید و مستقیما سیم بکشید.

پس به مبحث گراندینگ توجه کافی داشته باشید. برای اطلاعات تکمیلی و راه اندازی ارت این مقاله را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *