تعمیرات تخصصی اتوکلاو autoclave

اتوکلاو چیست؟

اتوکلاوها به عنوان ضدعفونی کننده بخار شناخته می شوند و معمولاً برای مراقبت های بهداشتی یا کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. اتوکلاو ماشینی است که از بخار تحت فشار برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و هاگ‌های مضر بر روی وسایلی که در داخل مخزن تحت فشار قرار می‌گیرند استفاده می‌کند. اقلام برای مدت زمان معین تا دمای استریل مناسب گرم می شوند. رطوبت موجود در بخار به طور موثر گرما را به اقلام منتقل می کند تا ساختار پروتئینی باکتری ها و هاگ ها را از بین ببرد.

در مراقبت های بهداشتی، اصطلاح “اتوکلاو” معمولاً به عنوان نامگذاری برای توصیف یک استریل کننده بخار استفاده می شود.

 

اتوکلاوها معمولاً در محیط های بیمارستانی و کلینیکی برای استریل کردن وسایل پزشکی استفاده می شوند. اقلامی که قرار است استریل شوند در داخل یک مخزن تحت فشار قرار می گیرند که معمولاً به آن اتاقک گفته می شود. سه عامل برای اطمینان از استریلیزاسیون موفقیت آمیز بخار در اتوکلاو ضروری است: زمان، دما و کیفیت بخار.

 

بخار با کیفیت برای یک فرآیند استریلیزاسیون موفق اتوکلاو حیاتی است. بخار مورد استفاده برای استریلیزاسیون باید از 97 درصد بخار (بخار) و 3 درصد رطوبت (آب مایع) تشکیل شده باشد. این نسبت برای کارآمدترین انتقال حرارت توصیه می شود. هنگامی که میزان رطوبت بخار کمتر از 3٪ باشد، بخار به عنوان بخار فوق گرم (یا خشک) توصیف می شود. بخار سوپرهیت برای انتقال حرارت کارآمد خیلی خشک است و برای استریل کردن بخار بی اثر است.

 

محدوده دمای اتوکلاو چقدر است؟

معمولاً دمای توصیه شده برای استریلیزاسیون با بخار 121 درجه سانتیگراد، 132 درجه سانتیگراد و 135 درجه سانتیگراد است. برای از بین بردن هر گونه میکروارگانیسم موجود، اقلامی که در حال استریل شدن هستند باید در حداقل زمان توصیه شده توسط سازنده دستگاه در معرض این دماها قرار گیرند.

 

اتوکلاوهای صنعتی در مقابل اتوکلاوهای پزشکی

اتوکلاوها ممکن است در انواع کاربردهای صنعتی و پزشکی استفاده شوند. اتوکلاوهای صنعتی در محیط های تولیدی برای پردازش قطعات و مواد با استفاده از بخار گرم و فشار استفاده می شوند: به عنوان مثال، در ساخت چوب های تحت فشار و لاستیک های تخصصی مورد استفاده در لاستیک های ماشین شما. اتوکلاوها همچنین در تحقیقات علمی و صنایع دارویی استفاده می شوند – فراتر از تجهیزات استریل کردن مورد استفاده در تحقیقات آزمایشگاهی، اکثر اتوکلاوها مجهز به چرخه مایع برای استریل کردن مایعات مورد استفاده در محیط های آزمایشگاهی هستند.

 

ضدعفونی کننده های بخار پزشکی در محیط های مراقبت های بهداشتی برای استریل کردن اقلام پایدار در برابر حرارت و رطوبت مانند ابزار جراحی، دستگاه های پزشکی کاشته شده و پارچه های جراحی و کتانی استفاده می شوند.

بسته به نوع کاربرد بعضی سری های دستگاه های اتوکلاو دارای پمپ خلا می باشند و قبل از شروع به کار دستگاه چند مرحله هوای داخل دستگاه تخلیه می گردد.

 

مراحل کاری معمول اتوکلاو

سیکل تزریق بخار آب و تخلیه آن با استفاده از انواع پمپ های تخلیه

مدت زمان انتظار برای رسیدن دمای داخل چمبر به دمای مورد نظر

مدت زمان انتظار برای استریلازیسیون

مدت زمان انتظار برای کاهش دمای داخل چمبر

برای توضیحات بیشتر در مورد اتو کلاو به این لینک مراجعه نمایید. 

 

لیستی از خرابی های دستگاه اتوکلاو

دستگاه روشن نمی شود(ناشی از برد کنترلی دستگاه)

دستگاه عمل استریلازیسیون  را انجام نمی دهد

دستگاه خطای سنسور دما یا سنسور سطح آب دارد(برق داخل دستگاه است)

نمایشگر دستگاه روشن نمی شود

دستگاه به میزان خلا مورد نظر نمی رسد

دستگاه به میزان دمای تعیین شده نمی رسد

دستگاه نشتی دارد و بخار خارج می شود

 

برای مشاهده یا دانلود سرویس منوال دستگاه های اتوکلاو به این لینک مراجعه نمایید.

 

اصل استریلیزاسیون با بخار

نقطه جوش آب 100 درجه سانتیگراد (212 درجه فارنهایت) است. این بدان معنی است که آب را نمی توان بالای 100 درجه سانتی گراد گرم کرد. گرمایش بیشتر باعث ایجاد بخار می شود اما دمای آب را افزایش نمی دهد. تنها زمانی که آب در یک ظرف بسته گرم شود، امکان رسیدن به دمای بالاتر وجود دارد. سپس بخار آب در ظرف فشار ایجاد می کند. با افزایش فشار، نقطه جوش آب نیز افزایش می یابد. دما از 100 درجه سانتیگراد بالاتر می رود و سپس می توان از آن برای استریلیزاسیون استفاده کرد.

 

دما و زمان

برای استریل کردن حداقل دمای 110 درجه سانتیگراد (230 درجه فارنهایت) مورد نیاز است. هر چه درجه حرارت بالاتر باشد، زمان لازم برای استریل شدن چیزها کمتر است. در عمل 121 درجه سانتیگراد (250 درجه فارنهایت) و 134 درجه سانتیگراد (273 درجه سانتیگراد) به عنوان دمای استاندارد استریلیزاسیون برای اتوکلاوهای بیمارستانی تعریف شده است.

مهم: دمای آب و بخار 121 درجه سانتیگراد یا 134 درجه سانتیگراد فقط تحت فشار قابل دستیابی است

 

 

فشار و دما

در یک ظرف بسته، فشار و دما با گرم شدن ظرف افزایش می یابد. هنگامی که دما به نقطه جوش (100 درجه سانتیگراد) می رسد، بخار شروع به تولید می کند. این بخار باعث ایجاد فشار می شود. هرچه فشار بیشتر باشد، دما در ظرف بالاتر می رود. فشار و دما به یکدیگر وابسته هستند. امکان ندارد که یک مقدار بدون دیگری افزایش یابد.

در 121 درجه سانتیگراد فشار همیشه 1 بار است و اگر فشار به 2 بار برسد دما همیشه 134 درجه سانتیگراد است. بنابراین، کافی است فقط به یکی از پارامترها نگاه کنید تا بدانید اتوکلاو به درستی کار می کند، گیج فشار یا دما. اما در عمل اکثر اتوکلاوها دارای هر دو گیج فشار و دماسنج هستند.

 

اصل کار یک اتوکلاو ساده (نوع فشار، عمودی)

آب در محفظه گرم می شود. در 100 درجه سانتی گراد بخار ایجاد می شود و پس از مدت کوتاهی فشار افزایش می یابد، نقطه جوش آب بالا می رود و دما نیز افزایش می یابد (فاز گرمایش)

وقتی به فشار یا دمای از پیش تعریف شده رسید، المنت گرمایش یا توسط ترموستات یا سوئیچ فشار خاموش می شود. در اتوکلاوهای کنترل شده الکترونیکی یک سنسور فشار یا دما سیگنالی را به برد کنترل می دهد.

 

برای توضیحات بیشتر در مورد اتو کلاو به این لینک مراجعه نمایید. 

در این مرحله مرحله استریلازیسیون آغاز می شود. سپس دما کمی کاهش می یابد و المنت گرمایشی دوباره روشن می شود. به این ترتیب دما ثابت نگه داشته می شود. در همان زمان یک تایمر راه اندازی می شود و پس از زمان تعیین شده اتوکلاو به طور کامل خاموش می شود. فرآیند استریلیزاسیون اکنون کامل شده است (فاز خشک کردن)، دریچه خروجی باز می شود و بخار را آزاد می کند. کالاهای استریلیزاسیون کمی بیشتر در محفظه باقی می مانند و گرمای تابشی از محفظه باعث خشک شدن اقلام می شود.

مهم: زمان استریلیزاسیون تنها زمانی شروع می شود که دمای استریلیزاسیون باشد (121 درجه سانتیگراد یا 134 درجه سانتیگراد) رسیده است.

 

 

 

 

 

پمپ خلاء

متأسفانه فرآیند استریلیزاسیون به این راحتی نیست. در عمل اقلامی که قرار است استریل شوند به طور جداگانه بسته بندی نمی شوند، بلکه در بسته بندی های پیچیده شده در لباس بسته بندی می شوند. وقتی بسته ها خیلی سفت بسته بندی می شوند، بخار نمی تواند به همه جا نفوذ کند. مناطقی از هوای سردتر به وجود می آیند و اقلام استریل نمی شوند.

علاوه بر این، برخی از ابزارهای جراحی از بخش‌های جداگانه تشکیل شده‌اند. در اتصالات و فضاهای بین قطعات، حباب های هوای کمی با هوای خنک باقی می ماند و از نفوذ بخار داغ (مثلاً در محل اتصال قیچی) جلوگیری می کند و وسایل استریل نمی شوند.

اتوکلاوهای ساده که فقط از بخار برای فشار دادن هوای سرد به خارج از محفظه استفاده می کنند (جابه جایی گرانشی) برای رسیدن به مناطق هوای سرد در بسته های بین ابزار مشکل دارند. در اینجا یک پمپ خلاء اضافی کمک می کند. قبل از شروع فرآیند استریلیزاسیون، پمپ خلاء هوا را از بسته ها می مکد و حباب های هوای عایق ناپدید می شوند (پیش خلاء). سپس فرآیند استریلیزاسیون توسط واحد کنترل آغاز می شود.

بعداً وقتی اتوکلاو عملیات استریلیزاسیون را به پایان رساند، از پمپ خلاء مجدداً برای مکش بخار قبل از باز شدن درب استفاده می شود (پس از خلاء). به این ترتیب بسته ها کاملا خشک می شوند.

 

 

در شرکت نوین صنعت نگین آتا( ایکارلی) تعمیرات تخصصی انواع اتوکلاو به صورت حرفه ای انجام می گردد، تمامی یونیت های دندانپزشکی و دستگاه های چشم پزشکی و دستگاه های پزشکی تحت پوشش خدمات مجموعه می باشند. متاسفانه با توجه شرایط بازار قطعات الکترونیک ایران ، دسترسی به قطعات اصلی بسیار دشوار شده است که مجموعه ایکارلی با توجه به ضرورت های موضوع اقدام به واردات قطعات اصلی تعمیرات خود نموده است. استفاده از قطعات فیک و غیر ارجینال روی کیفیت تجهیزات پزشکی تاثیر مستقیم گذاشته و طول عمر تجهیزات پزشکی را کاهش می دهد.

برای مشاهده نمونه تعمیری به این لینک مراجعه نمایید. 

نوع خرابی ارتباط مستقیم با هزینه و مدت زمان تعمیرات دارد ، بنابراین هزینه و زمان تعمیرات انواع اتوکلاو پس از بررسی کارشناس مشخص می گردد.

با توجه به وجود تجهیزات اندازه گیری دقیق، تمامی تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز در مجموعه انجام می گردد.

برای مشاوره و در خواست تعمیر تجهیزات پزشکی خود میتوانید با تلفن 09302257077 تماس بگیرید و یا از لینک زیر برای ارتباط استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *