تعمیر کامپیوتر پاور مادر برد کارت گرافیک نمایشگر

مادر برد

در مجموعه ایکارلی (شرکت ثبت شده نوین صنعت نگین آتا ) تعمیرات تخصصی کامپیوتر ، لپ تاب ، مودم ، روتر ، سوئیچ ، مانیتور و …. به صورت حرفه ای انجام می گردد، تمامی برندها تحت پوشش خدمات مجموعه می باشند. متاسفانه با توجه شرایط بازار قطعات الکترونیک ایران ، دسترسی به قطعات اصلی بسیار دشوار شده است که مجموعه ایکارلی با توجه به ضرورت های موضوع اقدام به واردات قطعات اصلی تعمیرات خود نموده است.

نوع خرابی ارتباط مستقیم با هزینه و مدت زمان تعمیرات دارد ، بنابراین هزینه و زمان تعمیرات پس از بررسی کارشناس مشخص می گردد.

برای رفاه حال مشتریان، خدمات دریافت و ارسال ماژول ها در شرق تهران رایگان می باشد.

با توجه به وجود تجهیزات اندازه گیری دقیق، تمامی تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز در مجموعه انجام می گردد.

برای مشاوره و در خواست تعمیر کامپیوتر ، لپ تاب ، کیس ، مودم ، … خود میتوانید با تلفن 09302257077 تماس بگیرید و یا از لینک زیر برای ارتباط استفاده کنید. 

 

خدمات شرکت در این حوزه :

تعمیرات کیس کامپیوتر 

تعمیر مانیتور

تعمیر لپ تاب 

تعمیر lcd

تعمیر کارت گرافیک 

تعمیر مودم 

تعمیر روتر 

تعمیر هارد

 

در اینجا توضیحاتی درباره ساختار کامپیوتر آورده می شود

 

مادربرد کامپیوتر، قطعات، معماری

 

مادربرد کامپیوتر بخش بسیار مهمی از هر کامپیوتر یا لپ تاپ است. نه تنها رایانه‌ها، حتی تلفن‌های همراه، چاپگرها یا هر دستگاه الکترونیکی برنامه‌نویسی یا محاسباتی دارای مادربرد هستند. به هر حال در این مقاله قصد داریم با مادربرد کامپیوتر آشنا شویم. مادربرد یک برد مدار چاپی بزرگ (PCB) است که تمام قطعات الکترونیکی مهم در آن قرار می گیرند. تمام قسمت داخلی و خارجی کامپیوتر به مادربرد متصل است. مادربرد از قطعات، اسلات ها، پورت ها، دستگاه ها و غیره بسیار تشکیل شده است. از آنجایی که مادربرد یک کامپیوتر دارای اجزای بسیار زیادی است، برای شناسایی و درک آسان قسمت های مختلف مادربرد، آن را با کلماتی تقسیم یا نام گذاری می کنند.

در شکل زیر نمایی از کامپیوتر دیده می شود.

 

بلوک دیاگرام کامپیوتر
بلوک دیاگرام کامپیوتر

تماس و درخواست تعمیر

اجزای مادربرد و عملکرد آنها

 

بخش های مهم اجزای مادربرد عبارتند از:

 

  1. CPU

CPU مخفف Central Processing Unit است. این قلب مادربرد یا کل کامپیوتر است. این عملیات حسابی مانند جمع، تفریق، تقسیم، ضرب و عملیات منطقی مانند چرخش، حرکت و بسیاری دیگر را انجام می دهد. CPU مستقیماً با دنیای واقعی ارتباط برقرار نمی کند. بسیاری از دستگاه های جانبی و پشتیبانی کننده به ورودی و خروجی CPU متصل هستند.

تماس و درخواست تعمیر : 09302257077

 

  1. مولد ساعت کریستال

این اساسا یک مدار تولید سیگنال پالس است. این یک سیگنال پالس تولید می کند و به تمام دستگاه های مهم مادربرد مانند پردازنده، رم و سایر دستگاه ها ارائه می دهد. همگام سازی بین تمام دستگاه ها برای ارتباط، انتقال داده ها و غیره را انجام می دهد. سرعت تولید ساعت با (هرتز)، مگاهرتز (MHz) یا گیگا هرتز (گیگاهرتز) اندازه گیری می شود.

 

تماس و درخواست تعمیر

  1. باس انتقال دیتا

Bus یا Busbar مسیری برای انتقال داده یا سیگنال بین اجزای مختلف مادربرد است. با تعداد زیادی هادی الکتریکی یا مسیرهای رسانا ساخته شده است.

 

  1. چیپست

این دستگاه با آی سی های مختلف ساخته شده است، دستگاه هایی که انتقال داده بین پردازنده و اجزای مختلف مادربرد را مدیریت می کنند. به طور کلی، تراشه پل شمالی و پل جنوبی با هم چیپ ست نامیده می شود.

 

 

برای تعمیر تخصصی ضبط و پخش خودرو به این لینک مراجعه کنید.

5. پل شمالی و پل جنوبی

پل شمالی و پل جنوبی دو جزء اصلی چیپست هستند. پل شمالی واحدهای حافظه مانند RAM، پردازنده و پورت گرافیک شتاب دهنده (AGP) را کنترل می کند. این مرکز کنترل برای واحد حافظه است. از سوی دیگر، Southbridge تمامی کنترل های ورودی/خروجی مانند USB، IDE، SATA، Ethernet، Audio Codec و سایر پورت ها را کنترل می کند.

 

پل شمالی و پل جنوبی

تماس و درخواست تعمیر

 

6. اسلات

اسلات ها چیدمانی برای قرار دادن یا واسط دستگاه های مختلف مانند کارت های صدا، رم، کارت گرافیک، کارت شبکه، مودم و … هستند. در اینجا در مادربرد کامپیوتر انواع اسلات ها مانند اسلات های PCI (Peripheral Component Interconnect) را مشاهده خواهید کرد. ، اسلات کارت گرافیک، اسلات کارت حافظه و … این اسلات ها به اتصال و جداسازی دستگاه ها بسیار آسان کمک می کنند.

 

اسلات

 

تماس با کارشناسان شرکت 

کارت های رایزر

یک کارت رایزر به طور فیزیکی یک اسلات را گسترش می دهد تا چندین کارت را بتوان به مادربرد وصل کرد. کارت های توسعه در واقع 90 درجه به سمت مادربرد می چرخند. این به کارت ها اجازه می دهد تا در فضای کوچکتری قرار بگیرند. کارت های رایزر معمولاً فقط در موارد با مشخصات کم یا باریک استفاده می شوند.

 

رایزر چند شیار

تماس با کارشناسان شرکت 

7. رم و رام

RAM مخفف Random Access Memory و ROM مخفف Read-Only Memory است. RAM حافظه ای است که در حین اجرای برنامه توسط CPU استفاده می شود. این یک خاطره موقت است. CPU داده ها را به طور موقت در این RAM ذخیره می کند. از طرفی رام یک حافظه دائمی است. هنگامی که داده ها در رام ذخیره می شوند، نمی توان آنها را حذف کرد. رام برای ذخیره دستورالعمل های برنامه اصلی، نرم افزار BIOS و غیره استفاده می شود.

 

نمایی از یک مادر برد را در شکل زیر مشاهده می کنید

مادر برد
مادر برد

 

تماس با کارشناسان شرکت 

BIOS

سیستم ورودی/خروجی پایه سیستم اصلی ورودی/خروجی (BIOS) را می توان بایوس سیستم یا ROM (حافظه فقط خواندنی) بایوس نامید. BIOS سیستم عامل مادربرد را نگه می دارد که چیزی بیش از مجموعه ای از دستورالعمل ها نیست. این اولین نرم افزاری است که با روشن شدن کامپیوتر اجرا می شود. هدف اساسی بایوس، مقداردهی اولیه و آزمایش اجزای سخت افزاری سیستم و بارگذاری سیستم عامل است. BIOS یک روش ثابت برای برنامه ها و سیستم عامل برای تعامل با دستگاه های I/O مانند صفحه کلید، ماوس، نمایشگر و سایر دستگاه های متصل فراهم می کند.

BIOS تراشه ای است که به عنوان نیمه هادی اکسید فلزی مکمل (CMOS) شناخته می شود. CMOS تنظیماتی را که در BIOS انتخاب کرده اید نگه می دارد. CMOS در طبیعت فرار است. این بدان معناست که باید با برق مداومی که توسط باتری تامین می شود، تامین شود. اگر باتری تمام شود تنظیمات از بین می رود.

برای تعمیر تخصصی امپلی فایر به این لینک مراجعه کنید.

BIOS دارای یک رابط کاربری مبتنی بر منو برای ایجاد تغییراتی مانند: سخت افزار را پیکربندی کنیددر پورت های ورودی/خروجی تغییراتی ایجاد کنیدزمان سیستم را تنظیم کنید، اجزای سیستم را فعال یا غیرفعال کنید، ولتاژ را برای CPU و حافظه تنظیم کنید، دنباله بوت را تنظیم کنید، کنترل سرعت فن بایوس و رمز عبور سیستم را تنظیم کنید، فعال یا غیرفعال کردن پشتیبانی مجازی سازی، کاربران می توانند اعلان های رمز عبور مختلفی را تنظیم کنند، مانند رمز عبور برای ایمن کردن دسترسی به عملکرد رابط کاربری BIOS و جلوگیری از بوت شدن سیستم توسط کاربران مخرب از دستگاه های جانبی غیرمجاز.

گزینه های بایوس اولین کاری که کامپیوتر هنگام روشن شدن انجام می دهد اجرای یک برنامه تشخیصی به نام Power on Self-Test یا POST است. POST بررسی می کند که تمام اجزای مادربرد کار می کنند و می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بایوس در هنگام راه اندازی سیستم با یک دنباله کلید خاص قابل دسترسی است. این معمولاً کلید حذف یا کلید F2 است، اما سازندگان مختلف ممکن است دکمه یا باتن متفاوتی برای فشار دادن داشته باشند.

 

از ابزارهای داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد

 

درجه حرارت

سرعت فن

تشخیص نفوذ

ولتاژها

ساعت

سرعت باس

 

 

نرم افزار BIOS بر روی یک تراشه ROM غیر فرار روی مادربرد ذخیره می شود. این بدان معناست که تراشه محتویات خود را از دست نمی دهد حتی اگر برقی به BIOS نرود.

 

با استفاده از منوی BIOS، می‌توانید پیکربندی‌های سخت‌افزاری مانند ترتیب بوت شدن رایانه شخصی را تغییر دهید – فلاپی درایو، هارد دیسک، CD-ROM، USB.

 

رام بایوس معمولاً سفت‌افزار کامپیوتر نامیده می‌شود. سیستم عامل قبلاً روی تراشه هاردکد بود و بدون تعویض تراشه قابل تغییر نبود. اکثر دستگاه های مدرن با اضافه شدن ویژگی های جدید قابل ارتقا هستند. به این فرآیند فلش کردن بایوس گفته می شود.

برای تعمیر مودم و روتر  به این لینک مراجعه کنید.

تراشه های جدیدتر بایوس از تراشه های حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی (EEPROM) با قابلیت پاک شدن الکتریکی ساخته شده اند. این نوع تراشه امکان بازنویسی محتوای بایوس را بدون حذف تراشه از مادربرد فراهم می کند. به این ترتیب نرم افزار BIOS را می توان به راحتی برای افزودن ویژگی های جدید یا رفع اشکالات ارتقا داد.

 

پس چه اتفاقی می افتد اگر یک رمز عبور بایوس تنظیم کنید و سپس فراموش کنید که چه چیزی بود؟ BIOS و رمزهای عبور سیستم را می توان به راحتی همراه با سایر تنظیمات کاربر پاک کرد. این کار را می توان با برداشتن باتری، چند ثانیه صبر و سپس قرار دادن دوباره آن انجام داد.

 

رایج ترین راه این است که جامپر تنظیم مجدد CMOS را پیدا کنید. به سادگی جامپر را به موقعیت فعال (پرش روی پایه های 2 و 3) ببرید و رایانه ای را که سیگنال الکتریکی برای پاک کردن CMOS ارسال می کند روشن کنید. مطمئن شوید که جامپر را به حالت غیرفعال یا پیش‌فرض برگردانید (پرش روی پین‌های 1 و 2). اکنون CMOS به تنظیمات پیش فرض کارخانه بازگشته است.

 

جامپرهای CMOS Reset

خلاصه

مادربرد سیستم عصبی یک کامپیوتر در نظر گرفته می شود. هر چیزی که در مادربرد تعبیه نشده است در اسلات یا از طریق پورت ها به آن متصل می شود. اجزای اصلی آن عبارتند از ساعت سیستم، CPU، چیپست، RAM، ROM BIOS، CMOS، منبع تغذیه، پورت ها و گذرگاه سیستم با شکاف های توسعه.

اطلاعات ذخیره شده در BIOS توسط باتری CMOS تغذیه می شود. بدون باتری، هر بار که هاست بوت می شود، تنظیمات بایوس باید بازنشانی شود. اطلاعاتی مانند نوع هارد دیسک، ترتیب راه‌اندازی، تاریخ و زمان در بایوس ذخیره می‌شود و در هنگام بوت شدن توسط هاست استفاده می‌شود.

 

تماس با کارشناسان شرکت 

منبع تغذیه مورد استفاده در رایانه ها

منبع تغذیه دستگاهی الکتریکی است که برق دستگاه ها و مدارهای الکترونیکی را تأمین می کند که اکثر دستگاه های الکترونیکی به ولتاژ dc کمتری در مقایسه با ولتاژ عرضه شده به خانه یا محل کار نیاز دارند(در بعضی کشورها ورودی برق خانه ها ولتاژ DC است.) که منجر به توسعه منبع تغذیه حالت سوئیچینگ (SMPS)شده است. . این دستگاه وظیفه تبدیل برق از ولتاژ بالا ac به ولتاژ پایین dc را بر عهده دارد.

شناسایی مشخصات مختلف smps: برای شناسایی SMPS های مختلف باید عوامل خاصی مانند اندازه وات و کانکتورهای مختلف را در نظر بگیرید.

 اندازه:

منابع تغذیه در اندازه های مختلف موجود است. قبل از انتخاب منبع تغذیه باید یک منبع تغذیه با اندازه مناسب انتخاب کنید که متناسب با کیس سیستم شما باشد.

کانکتورها:

تعداد کانکتورهای منبع تغذیه موجود را که می توانند برای همه دیوایس ها تامین کنند، بررسی کنید. تعداد بیشتر کانکتور بهتر است.

 

وات:

سرورها و کامپیوترهای رومیزی دارای رتبه بندی توان هستند.

مشخصه توان(قدرت) بر حسب وات اندازه گیری می شود. رتبه بندی SMPS بین از 250 تا 600 وات متفاوت است. حداکثر مصرف برق در زمان راه اندازی SMPS رخ می دهد. کامپیوترها دارای رنج مصرف توان 250 تا 500 وات هستند و سرورها دارای مصرف توان 400 تا 600 وات هستند. البته سیستم های ماینینگ دارای رنج متفاوتی از مصرف توان بسته به تعداد کارت گرافیک هستند.

 

فورم فکتور :

فورم فکتور منبع تغذیه نشان دهنده اندازه و شکل منبع تغذیه است. تفاوت فاکتورهای واحد منبع تغذیه

 

برایتعمیر استابلایزر به این لینک مراجعه کنید.

CFX v1.3 یک فرم فکتور فشرده است که معمولاً توانی را در محدوده 220 وات تا 300 وات تامین می کند.

 

LFX v1.1 فرم فکتور پایین پروفایل است که معمولاً توانی را در محدوده 180 تا 260 وات تامین می کند.

 

SFX v3.1  فرم فکتور کوچک است که معمولاً توانی در محدوده 160 وات تا 300 وات تامین می کند.

 

TFX v2.2 ضریب فرم نازک است که معمولاً توانی در محدوده 180 وات تا 300 وات تامین می کند.

 

 

کانکتورهای مختلف SMPS:

با استفاده از کانکتورهای برق به مادربرد، هارد دیسک و سایر اجزای دیگر سیستم جریان می‌دهد.

الف – کانکتور برق ATX:

این یک کانکتور 20 پینی است که 6 نوع ولتاژ از آن خارج می شود. کانکتورهای برق سبک ATX برای منبع تغذیه ATX/NLX هستند. ATX/NLX از فاکتورهایی استفاده می‌کنند که از قدرت سبک ATX کانکتورها استفاده می‌کنند. این سبک دارای یک کانکتور 20 پین است.

ب – کانکتور 24 پین SMPS:

کانکتورهای 24 پین SMPS با کانکتورهای برق سبک ATX ساخته شده است. این کانکتور برای تامین برق مادربرد استفاده می شود.

کانکتور 24 پین Smps دارای 4 پین اضافی است که دارای سطح ولتاژ متفاوتی در مقایسه با اتصال 20 پینی است.

برای تعمیر پاور و مادر برد لیزر  به این لینک مراجعه کنید.

پ – کانکتورهای برق محیطی استاندارد (molex):

کانکتورهای درایو دیسک از کانکتورهای 4 سیمی استفاده می کنند که معمولاً کانکتور molex نامیده می شوند. هارد دیسک، درایوهای CD/DVD از کانکتور molex استفاده کنید

تماس با کارشناسان شرکت 

ت – کانکتورهای برق SATA:

استاندارد sata یک کانکتور برق را مشخص می کند که با اتصالات استفاده شده توسط درایوهای PATA و کانکتور مولکس بسیاری دیگر از اجزای رایانه متفاوت است. یک کانکتور 15 پین است. تعداد زیادی پین برای تامین سه ولتاژ مختلف 3.3v،5v استفاده می شود.

 

 

 

 

ث – کانکتور 6 پین PCI-E:

کابل PCI-e برای ارائه ولتاژ 12 ولت اضافی به کارت های توسعه PCI express استفاده می شود. اسلات های مادربرد PCI express می توانند حداکثر 75 وات را ارائه دهند.

 

برای تعمیر کامپیوتر و لپ تاب و مودم و هارد و … با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *